Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podał do publicznej wiadomości, że ilość przeprowadzonych przeładunków w obu portach w ciągu ostatnich trzech kwartałów wyniosła łącznie 23,9 miliona ton. Jest to o 11,4 procent mniej w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Zasadniczy wpływ na tę redukcję miał istotnie niższy obrót w ramach grupy towarowej przypisanej do węgla – odnotowano tutaj aż o 62 procent mniej przeładunków. Zauważalne były także gorsze rezultaty w kontekście zboża oraz paliw.
Jarosław Siergiej, zarządzający ZMPSiŚ, zaznacza jednak, że porównywanie bieżącej sytuacji z rokiem ubiegłym niesie ze sobą pewną nieścisłość. Wszystko przez wyjątkowo wysokie wskaźniki przeładunków węgla odnotowane w latach 2022 i 2023. Efekt ten był wywołany specyficzną sytuacją geopolityczną oraz modyfikacją łańcuchów dostaw, które z kolei były konsekwencją pilnej potrzeby zaspokojenia niedoborów tego surowca.
Aktualnie rzeczywistość portowa wraca do normy, podporządkowując się typowym tendencjom rynkowym i stosunkowi popytu do podaży. Obserwowany jest powrót do wartości przeładunków na poziomie zbliżonym do tych, które osiągnięte zostały w roku 2021. „Ta tendencja jest widoczna między innymi w średniej wartości przeładunków dobowych” – dodaje prezes ZMPSiŚ.